Kamenní svědkové minulosti : Plastika Mír

K důležitým mezníkům pražské historie patří 9. květen 1974, kdy byl zahájen pravidelný provoz metra na trase C1 v úseku Florenc – Kačerov. O více než čtyři roky později, 12. srpna 1978, byl slavnostně uveden do pravidelného provozu úsek dlouhý 4, 7 km se sedmi stanicemi na trase A1, s konečnými stanicemi Náměstí Míru – Leninova (dnešní Dejvická).
Minulý režim vyhlásil výstavbu pražského metra za stavbu československo - sovětské spolupráce. V té souvislosti byla zmiňována i hluboká symbolika názvů cílových stanic Náměstí Míru a Leninova, neboť někdejší vůdce ruského proletariátu byl prezentován jako mírotvorce.
V rámci výtvarné výzdoby stanic pražského metra nebo jejich nejbližšího okolí tak byla umístěna při východu z vestibulu stanice Náměstí Míru plastika se symbolickým názvem Mír, dílo akad. sochaře Jiřího Kryštůvka (*1932), absolventa Akademie výtvarných umění, ateliéru národního umělce prof. Jana Laudy. Na travnaté ploše stojí na podstavci bronzová socha mladé dívky se vztyčenými pažemi a vypouští z jedné ruky holubici míru a druhou volným pohybem podporuje její let. Sympaticky vyznívající výtvarné dílo Jiřího Kryštůvka vyšlo vítězně ze soutěže vypsané Národním výborem hl. m. Prahy. Realizovaná podoba plastiky je výsledkem určité redukce, neboť původní sochařská kompozice vycházela ze dvou postav.
Zajímavostí je, že podle dochovaného archivního snímku byl přesně v místě, kde nyní stojí plastika Mír, v květnu 1945 pohřben padlý sovětský voják. Snímek dokladuje vyhloubený hrob, rakev obloženou květinami a devět rudoarmějců vzdávajících poslední čest padlému spolubojovníkovi. Celý výjev rámují husté špalíry Pražanů.   

Text: Eva Hrubešová

Zveřejněno: 16.04.2004 – support@publix.cz
Vytisknout