Poradna pro spotřebitele

Občanské sdružení spotřebitelů TEST koncem roku 2010 zahájilo činnost Poradny pro spotřebitele. Nabízí bezplatně:

  • dTest_RGB_t.jpgprávní poradenství z oblasti spotřebitelského práva na telefonní lince

299 149 009 

linka je v provozu od pondělí do pátku od 9 do 17 hodin. Poradenství je zdarma, platí se pouze cena běžného hovoru.
  • osobní právní poradenství v nově otevírané pražské poradně

  • databázi nebezpečných výrobků volně zpřístupněnou na webových stránkách

www.nebezpecnevyrobky.cz

  • vybrané vzory právních listin a podání vypracované pro konkrétní účel - volně ke stažení na webových stránkách

www.dtest.cz


Dotazy z poradny

Skoro každému se o Vánocích stane, že při rozbalování dárků pod stromečkem objeví minimálně jeden, který úplně nesplňuje jeho očekávání, ať už jde o drahý svetr v nesprávné velikosti či neoblíbené barvě, parfém s příliš silnou vůní atd. Dá se s tím ještě něco dělat? Je možné jej v prodejně vyměnit za jiný, když nemá žádnou vadu?

Podle zákona ne. Obchodníci však s touto situací počítají a ve snaze vyjít zákazníkům vstříc umožňují po Vánocích výměnu zboží nesprávné velikosti, neoblíbené barvy apod. S vracením peněz však až na malé výjimky nepočítejte. Je to na dobré vůli toho kterého obchodníka, není na to právní nárok, pokud to ovšem prodejce nedeklaruje ve svých obchodních podmínkách či na vývěsce v prodejně, pak ano. Je lepší si možnost výměny do určité doby nechat vyznačit na paragonu a potvrdit razítkem. Nespoléhejte raději jen na ujištění prodejce. Jiná situace je v případě nákupu přes internet, telefon či TVshop, pokud ještě od převzetí zboží neuplynula čtrnáctidenní lhůta. V té totiž můžete od kupní smlouvy odstoupit bez nutnosti uvádět důvod a samozřejmě bez jakékoliv sankce. Odstoupení je však třeba doručit do 14. dne od převzetí, nestačí pouhé odeslání v této době.

Dostali jste dárkový poukaz v nemalé hodnotě na nákup zboží v konkrétním obchodě. A i přes velkou snahu si z jejich sortimentu vybrat odcházíte s prázdnou. Má prodejce v takovém případě povinnost Vám vyplatit hodnotu poukazu v penězích?

Opět je naše odpověď záporná. Ten, kdo Vám poukaz pořídil, Vám sjednal s daným obchodníkem možnost si v jeho prodejně vybrat zboží za určitou cenu odpovídající hodnotě poukazu. Zda této možnosti následně využijete nebo ne, záleží pouze na Vás. Prodejce není povinen Vám vracet peníze a ani rozdíl daný nižší cenou zvoleného zboží.  Neuplatněním poukazu v době v něm stanovené, Vaše právo jím zaplatit vybrané zboží bohužel zaniká.

Na naši telefonickou poradnu se obrátila spotřebitelka s dotazem na další postup při reklamování poměrně drahého digitálního zrcadlového fotoaparátu Canon. Výrobek má již dva roky a tři měsíce, záruka na něj odpovídá pouze zákonnému minimu, tedy 24 měsícům. Během záruční doby se na věci vyskytla závada, která vedla k výměně vadné součástky. I přes prodloužení záruky o dobu, kterou výrobek strávil v reklamačním řízení se jí tedy nyní -  kdy se na výrobku vyskytla podruhé stejná závada - na celou věc nevztahuje  záruka, což prodejce vedlo k zamítnutí jejího nároku.

Díky naší poradně může spotřebitelka prodejci vyvrátit jeho mylné tvrzení: pro vyměněnou součástku běží nová, 24měsíční záruční doba. Vyskytne-li se na této součástce tzv. záruční vada, spotřebitelka má min. právo na její opravu. Jde-li o vadu bránící řádnému užití věci, má právo požadovat výměnu či odstoupení od smlouvy ohledně celé věci, přestože ta sama již v záruce není.

 

Spotřebitel si objednal sedací soupravu od firmy ASKO. Navzdory osm týdnů dlouhé dodací lhůtě nemá ani po 12 týdnech soupravu k dispozici. Na sedačku si vzal úvěr, který ve spolupráci s firmou ASKO nabízí úvěrová společnost Home credit.

Po tak dlouhé době zákazník nechce mít s prodejcem co do činění, jako nejlepší varianta navržená naší poradnou se mu tedy jeví možnost odstoupení pro prodlení dlužníka podle § 517 občanského zákoníku, informování poskytovatele úvěru o této skutečnosti a jeho následné přiměřené vypořádání se s ním podle dosud platného zákona o spotřebitelském úvěru.